Semester

Nu är jag hemma igen efter tre intensiva veckor söderöver. Jag har fotat en massa under vår resa, över 300 bilder. Tänkte inte visa er alla men en del av dem, så det kommer att bli många bilder i detta inlägg. :)

Vi började vår tripp med att besöka vänner och släktingar i Stockholm. Bland annat gjorde vi en utflyckt till Taxinge slott med min pappa och hans fru. Vi åkte dit för att fika, min far visste nämligen att de har ett omtalat café. Jag säger bara HERREGUD vad bakverk de hade!! Jag har aldrig sett så mycket olika sorter på en och samma gång. Nedan finns en bild på delar av urvalet, det var inte lätt att fota och få med allt. De hade säkert 25 olika sorters tårtor, massor av bakelser och hur många som helst småkakor. Snacka om att man fick ångest när man skulle välja vilken sort man skulle ta. Vi började med att dela på en räksmörgås, för att få i oss något annat än bara sötsaker, sedan tog vi en tårtbit var plus en kaka. Jag valde en moccatårta som var hur god som helst och en toscabit, kakan kunde jag ha hoppat över för jag var proppmätt efter tårtbiten. Att man aldrig lär sig! :)


Efter Stockholmsbesöket åkte vi tre dagar till Åland. Det är en mysig ö med mycket att se och uppleva. Vi hade gärna stannat där i fler dagar, men vi hade bokat en paketresa med bestämda tid för hemresan. Vi körde runt en hel del och tittade på diverse saker, besökte muséum och var på en dykresa. Nedan följer ett urval av bilder från denna resa.

Jag framför "Uffe på berget", ett café och ett utsiktstorn som ligger uppe på ett berg. Som vanligt hade vi inga kontater, så vi fick bara titta på tornet och lukta på kaffet. :)

Pommern (museum) som ligger mitt i Mariehamn.


Urban i full dykmundering. Jag var med på resan och tillbringade dagen på båten.

När det var dags för lunch på dykresan stannade vi till på en ö för att grilla. Denna träfigur stod högt upp på en klippa och det skulle föreställa att han målade av museét som fanns på ön, ett gammalt lotshus.

Sjöfartsmuséet i Mariehamn. Här inne fanns en modell av den båt som Urban dök på tidigare under dagen, vi var så klart tvugna att gå dit för att titta på den. :) Så här såg den ut, tydligen var den väldigt välbevarade där nere i det mörka vattnet.


Efter Ålandsresan bar det av mot mammas land, eller stuga som det heter här i norr, som ligger mellan Riddarhyttan och Skinnskatteberg. De tre första dagarna där vräkte regnet ner och humöret sjönk till botten. Men sedan kom solen och värmen, det var över 30 grader konstant tills jag åkte därifrån. Urban åkte hem efter en vecka (han hade bara 2 veckors semester), medans jag stannade ytterligare en vecka.

Vi gjorde en hel del utflykter under tiden där nere, men mest var vi bara vid huset och fixade o donade. Mamma hade en hel lista med saker hon behövde hjälp med. Konstigt att man tycker att det är kul att hjäpa andra med deras tomter, när man tycker att det är så trist när man måste göra något på tomten här hemma. :)


Mamma "tjuvröker" på trappan. Visst är hon snygg i håret??


En ny gräsklippare var inhandlad till i år, hon har bara 2 st andra som fungerar. Men hon har bestämt sig för att hon skulle ha en med elstart. Nöjd var hon i alla fall och visade upp den för alla som kom förbi. :)


Här sitter vi ute tillsammans med grannarna och spelar triangelspelet, kl är 22 på kvällen och det är 25 grader ute. Ibland önskar jag att jag bodde längre söder ut, sådanna här kvällar upplevs sällan i norrbotten.


Jag var bara tvungen att ta kort på denna underbara vallmo. Den var nästan svart i färgen, urläcker, Tyvärr ville kameran använda blixten när jag fotatde, så den blev ljusare än vad den är i verkligheten.


Vi plockade kantareller flera gånger, detta var en dags skörd. Mumsigt som bara den, en kväll fick vi kantarellsås en annan toast med kantarellstuvning.



När det var fyra dagar kvar tills jag skulle flyga hem, åkte vi hem till mammas lägenhet i Stockholm. Väl där var det så varmt att vi höll på avlida, så vi bestämde oss för att åka bort igen. Min mor är ensamstående och hon vill alltid hitta på saker när man är nere, eftersom hon till vardags inte har någon att göra det med. Så jag fick snällt ställa upp på att åka till Åland igen! Nu åkte vi i och för sig på en 22 timmars kryssning, då man aldrig går iland på Åland. Vi åkte med Birka Paradise, en lyxig båt med massor av underhållning, restauranger, pubar, pool, soldäck, SPA, taxfree-butik mm.

Middag på båten. Jag bad min mor att ta kort på mig ett flertal gånger under semestern (efter att U åkt hem). Detta var det enda kortet som jag inte hade kapat huvud på. :)

Mamma ute på däck. Det var varmt hela natten, vi satt ute länge och njöt av sjöbrisen och värmen.

Dagen innan jag skulle ta flyget upp till Luleå var det Prideparaden inne i stan. Mamma och jag for in för att titta på alla människor. Tyvärr var det så mycket folk att det var svårt att se alla deltagare. De som stod uppe på lastbilsflak såg man bra, medans de som gick var svårare att se ordentligt. Men det var kul i alla fall att bara vara där och känna stämmningen.




Sista kvällen blev vi bjudna på middag hemma hos min moster och hennes man ute i Saltsjöbaden. Min moster är superduktig på att laga mat och hon bjuder alltid på många spännande rätter. Tyvärr var jag chaufför denna kväll så jag fick hålla mig till bubbelvatten, var lite avundsjuk på de andra som fick avnjuta diverse goda viner. Nedan är en bild på min mamma och moster i deras båt, vi gick ner till den för att avsluta kvällen med kaffe där. Snacka om att det var mysigt! :)


Nä, nu är jag tillbaka i vardagen och måste sätta fart med att laga middag.

Hörs snart igen!

Kommentarer
Postat av: Blommig

Va kul att du har lagt ut lite bilder från semestern. Ser ut som du haft det bra!

kram

2008-08-04 @ 22:03:51
URL: http://shipp.webblogg.se/
Postat av: Sussig

Vad kul att du är tillbaka!

Vilken härlig semester du verkar ha haft, att inte jag tänkte på att åka på kryssning när jag var nere i Stockholm hos min mamma. Det hade varit jättekul att fara till Åland, har aldrig varit där förr.

Det där med att aldrig ha kontanter känner jag igen, båda min man och jag är lika hopplösa!



Ha det bra!

2008-08-06 @ 18:16:01
URL: http://sussig.blogg.se/
Postat av: Blommig

I ♥ your blog! Du har fått en utmärkelse i min blogg

2008-08-31 @ 17:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0